מחשבות לגבי המשך דרכנו (הפוליטית)

מחשבות לגבי המשך דרכנו (הפוליטית) /     הרב מיכאל גרץ

אני לא בטוח שכולם מבינים לעומק את ההשלכות של הדבר "שכולנו הסכמנו לו", דהיינו ש"פלורליזם דתי" (או שם אחר לאותו דבר) יהיה הענין המרכזי במצע שלנו וההישג העיקרי שהמפלגה שלנו רוצה להשיג בפוליטיקה הישראלית.

למפלגה כמו שלנו חייבת להיות סדר יום ברור של החקיקה שהיא מעונינת להעביר בכנסת על מנת להשיג את יעדה. יש לומר את הדברים מפורשות: דרושה חקיקה רבת היקף שתשנה את החקיקה הבסיסית של משרד הדתות, כולל החוקים הקשורים לרבנות הראשית, בצורה הבסיסית והיסודית ביותר. הפעילות בשינוי חוקים צריכים לכלול גם שינוי של החוקים בקשר לגיוס לצבא, מימון בחורי ישיבות, וכל הקשור לגיור ולסטאטוס יהודי למי שגר באופן קבוע במדינת ישראל ורוצה להירשם כיהודי. תוצאה צפויה אחת של הניסיון לשנות חוקים אלו תהיה התנגדות אלימה ומאסיבית על ידי המפלגות הדתיות הקיימות. בנוסף, עלינו לחשוב איך לשווק הצעות אלו לציבור הרחב. למשל אובמה נבחר בין היתר על בסיס הצעתו לחוקק ביטוח רפואי. תראו את הבעיות שיש לו בעניין זה, ונדמה לי שהבעיות שלו יהיו כמו גבעת נמלים מול ההרים של ההתנגדות שצפויה לנו.

דבר שני שחייבים לקחת בחשבון, לפי דעתי גם לא ברור לכולם, הוא הדבר הבא שאני אומר בהקשר למחקר של ד"ר אילנה שטוקמן על האתנוגרפיה הגברית של החברה הישראלית. היא הראתה שאחת הסיבות המרכזיות שהתנועה המסורתית והמתקדמת לא התקבלו בישראל היא כי הם אוחזים בעקרון השוויוניות של גברים ונשים ביהדות. היא מראה במחקרים שלה את הסבל הפסיכולוגי של ישראלים רבים כשרואים את הגבהת הסטאטוס של נשים. עלינו להבהיר נקודה זו וגם לקחת אותה בחשבון בתכנון השיווק שלנו.

אני מציע להקים מיד קבוצת דיון קטנה לעבוד על שני העניינים האלו. בקבוצה הראשונה חייבת להיות עורכ/ת דין שמכיר/ה את חוקי משרד הדתות והרבנות.

מתוך מאמר של ד"ר שטוקמן:

"כשאני רואה אישה לובשת טלית העיניים שלי נשרפות", אמר לי גבר אורתודוקסי אחד [שהתפלל במנין אורתודוקסי שוויוני] בזמן שחקרתי יהדות וגבריות בישראל. "זה גורם לבית כנסת [האורתודוקסי שוויוני] להיראות כמו רפורמי או קונסרבטיבי כשהנשים מנסות להיות כמו הגברים". מאמר זה היה ונשאר קשה לי מכמה סיבות. אני תוהה איך גבר שנכנס לבית כנסת כדי להתפלל יכול להיות מוטרד כל כך על ידי מראה של אישה עטופה בטלית כשהיא בצד השני של המחיצה. אני תוהה למה אישה בטלית יש לה את הפוטנציאל להפריע כל כך לזהות היהודית השלמה של גבר, ומאתגרת את זהותו האישית כ"אורתודוקס". המאמר על "אישה המנסה להיות כמו גבר" חזר על עצמו הרבה פעמים בהרבה שיחות [מתוך המחקר שלה] הוא בעיני הכי מטריד אותי. כל השיחה על הטלית היא בסופו של דבר על ההשגה של גברים כלפי נשים, ושל עצמם, והצורך להמשיך לקיים סטאטוס קוו מגדרי.

כוון שכל מה שכתבתי בעניין 1 למעלה יכול להתפרש כהכאת חרדים או "שנאת אחים", אנו חייבים לבדוק טוב מאוד איך לדבר על זה באופן שאינו משתמע כ"שנאת אחים". יש לנו 2 מקורות שנזדקק לעזרתם בעניין זה. הראשון הוא המצווה של תוכחה, ואני מציע שנלמד ביחד את הפרק מן הספר של שו"ע למידות, "אורח מישרים", וגם הפרק על מצווה זו בספר "מצוות השלום". המקור השני הוא מהרטוריקה של אברהם לינקולן במלחמת אזרחים של ממש בארה"ב. מורי ורבי הרב פרופ' סיימון גרינברג ז"ל היה מומחה לכתביו. חבל שהוא איננו, אבל הוא כתב על זה וגם יש לי ספר של דרשות של רבנים בעולם בעקבות רצח לינקולן ואפשר מזה ללמוד הרבה.