תפילות וברכות של נוסח ארץ ישראל העתיק (של התנאים והאמוראים של המשנה והתלמוד הירושלמי)

באזור הזה תמצאו מאמרים ומחקרים על נוסח התפילה והברכות מן החכמים של ארץ ישראל מתקופת סוף בית השני עד לחתימת התלמוד הירושלמי. התחלתי פרויקט להמשיך את עבודתו המאלפת של מורי ורבי הרב שמחה רוט זצ"ל, שבעצמו הציע סידור מבוסס על הנוסחים הנמצאים בתלמוד הירושלמי, המדרשים הארץ ישראלים, ובעיקר בממצאים מתוך הגניזה של קהיר, מתוך בית כנסת של "גולי ארץ ישראל" שנשמר בתוכה אלפי דפים משך כמעט 1200 שנה.

בין היתר אני אשים פה הטיותות של הסידור שאני עורך, מבוסס על סידורו של הרב רוט, אבל אני מתכוון להוציא סידור ליהודים שחיים וקיימים במדינת ישראל של היום. לכן, אני מרשה להוסיף ולשנות נוסחים ספציפיים, כל עוד שהבסיס והרוב העצום של התפילה, יותר מ90%, הוא מן החומר של הרב רוט וחוקרים אחרים של נוסח התפילה הזאת.

כל זה חשוב מאוד בהתחשב שהנוסחים הקיימים שאנו מכירים של נוסח התפילה, אשכנז, ספרד, עדות המזרח וכו' הם כולם תולדות של נוסח התפילה שקבעו והנחילו לכל קהילות ישראל על ידי חכמי בבל, ובעיקר על ידי הגאונים של בבל. לא רק שהם קבעו נוסח לכל היהודים, אבל הם גם טרחו לשלול את הנוסח והמנהגים של חכמי ארץ ישראל. בעיני אי אפשר לעבור על קביעות אלו בשתיקה. מה עוד נוסח ארץ ישראל המקורי מתאים יותר מהרבה בחינות לארץ ישראל וליהודים שגרים בה. אני מקווה שתעיינו ותנסו בעצמכם להשתמש בנוסחים אלו בתפילה היום יומית שלכם. אני מדבר בעיקר ליהודים שגרים במדינת ישראל, אבל כמובן כל אחד רשאי לחוות את החוויה של תפילה על פי נוסח זה

לצפיה בהרצאות של הכנס על נוסח התפילה העתיק של ארץ ישראל ועל הסידור "המאיר לארץ" שנערך בקיץ 2016 הקליקו את הלינק, ותהנו

הרצאות בכנס על נוסח ארץ ישראל העתיק